20 mai 2005

Informasjonsflodbølgen

Hva er det? Jo nå skal du høre;

I løpet av en typisk dag leser jeg mange artikler på diverse nettsteder, nettaviser osv. Disse sidene er ofte fulle av reklame og annet jeg ikke trenger å lese. I tillegg ser jeg på TV og hører på radio. Alle disse mediene har ting som interreserer meg. Men også en rekke ting som er total uinterressante. Og etterhvert som mediene har utviklet seg til det de er, har jeg det også. hvordan? Jo nå skal du høre;

Jeg leser/hører/ser det jeg interesserer meg for og alt det andre filtreres bort. Ja, det er riktig det FILTRERES bort. Nå har jeg aldri hatt psykologi som fag, men det kan virke som om hjernen utvikler et bedre og bedre filter. Så ettersom reklamene er blitt mer og mer blinkene/aggresive, har hjernen min bare skrudd opp intensiteten på filtreringen.

En veldig skummel følge av dette er at jeg av og til har problemer med å skru av filteret. helt sant! Jeg kan finne meg selv på jobb og bare ta ut hovedpoenger og viktige verb fra setninger kunder kommer med. Dette er jo i og for seg greit nok, siden det veldig ofte er nok viktig informasjon i de bitene jeg plukker ut til å oppfatte problemet. Men av og til går det galt. Veldig galt. "Si meg hører du ikke etter, eller!?" men det blir verre;

Det samme kan jo også skje når venner eller kona snakker med meg. Hvis det er om noe jeg har hørt før, (eller noe som interesserer meg lite/ingenting) fades det bare ut og jeg sitter igjen med en haug med verb som hjernen min fant brukbare akkurat da.

Eksempel: klær bla-bla-bla mat bla-bla-bla penger ny bla-bla-bla tur ut.

Noen som har en bra encoder så jeg kan få satt sammen meningen igjen? Andre som har det slik? Har vi det best sånn? Eller bør man lære seg å ta inn ALT igjen?

-www.steinar.tk-

15 Kommentarer:

At 20 mai, 2005 21:10, Anonymous Anonym said...

WOW! Endelig fikk jeg forklaringen. mammavigdisisiljan.

 
At 20 mai, 2005 22:55, Blogger Steinar said...

Forklaringen på hvada?

 
At 21 mai, 2005 15:01, Blogger Arnztein said...

aahh!!!.. Det e akkurat sånn det e!!
Eg har jo til og med psykologi grunnfag, så eg tror eg kan slutta meg te den teorien din og sei at an nok bygge på erikssons skjema-teori! (eller va det kanskje piaget?.. jaja..)
Ja te et vimse-ukonsentrert-samfunn!.. så lenge det ikkje går ud øve meg..
-a-

 
At 21 mai, 2005 15:10, Blogger Steinar said...

Vil det si at jeg endelig har skrevet en blogg som folk kan relatere seg til? Eller gjelder dette stort sett gutter?

 
At 22 mai, 2005 11:22, Blogger lilleoter said...

Piaget og Eriksson? Handla ikkje deira teoriar i all hovudsak om utvikling? Ville tru det har noko med begrepet selektiv oppmerksomheit å gjere, og ja det er forska på det....trur eg:-)....*forvirra*....jaja, eg er jo ikkje ekspert då...

 
At 22 mai, 2005 13:28, Blogger Maria said...

Enig med Anne Jorunn! Det har med selektiv oppmerksomhet å gjøre. Eg har hatt om dette i Medievitenskap. D e fire seleksjonsnivåer: Selektiv bruk, som vil si at ein søke innformasjon som støtte etablerte holdninger, selektiv oppmerksomhet som vil si at ein konsentrere seg bedre om enkelte budskap og mindre om andre, selektiv forsåtelse, som vil si at ein har lettere for å forstå ting ein interessere seg for, og selektiv hukommelse som vil si at ein huske bedre d som e blitt sagt om saker ein e opptatt av. Grovt sett.
Eg ska ha eksamen om dette om ca 1 1/2 uke... Hvis d e någe mer dokker lure på så e d bare å spørre! ;-)

 
At 22 mai, 2005 13:32, Blogger lilleoter said...

Og vil de ha tileggsinfo om dichoctic listening så kan eg litt om det:-)----men då må eg kanskje opne bøkene igjen, og eg har jo ferie....

 
At 22 mai, 2005 16:44, Blogger Steinar said...

I min oprinnelige post skrev jeg om noe som har utviklet seg over tid på grunnlag av for mye informasjon. Eller egentlig ikke for mye informasjon. Heller at man lærer seg å trekke informasjon ut av en mengde data. Dette "filteret" er da etterhvert blitt mindre selektivt, siden det går på som det vil selv.

Eller...?

 
At 22 mai, 2005 22:16, Blogger lilleoter said...

Selektiv oppmerksomheit er noko alle menneske har. Dette fordi ein må dra ut kva som er nyttig å følgje med på for ikkje å verte overvelda av alle stimulia, i dette tilfelle lydar, ein har rundt seg. Er for så vidt ikkje nøydt til å vere noko ein tenkjer over. Klarer fint å føre samtale på kafé uten å bestemme seg for å stenge ute det alle andre i rommet seier liksom.....men kvifor din mekanisme er overivrig veit eg rett og slett ikkje:-) ....Phew det blei litt langt gitt...

 
At 22 mai, 2005 23:10, Blogger Steinar said...

Har du lest innlegget mitt? :) Der forklarer jeg jo hvorfor filteret har utviklet seg som det har. Ikke alle ting trengs å forklares med psykologi grunnfag ;)

Av og til holder det å tenke igjennom hvordan man opplever ting :)

-www.steinar.tk-

 
At 22 mai, 2005 23:59, Blogger Maria said...

Men som regel så finnes d ein psykologisk forklaring på koffor ein oppleve ting som ein oppleve de. Det forskes på det meste her i verden gitt! ;-) Og d e som regel ein forklaring på alt...

 
At 23 mai, 2005 00:11, Blogger lilleoter said...

Kall meg ein idiot men når eg ser eit spørsmålsteikn så trur eg ofte det er eit spørsmål framom det... :-)

 
At 23 mai, 2005 00:42, Blogger Lars said...

jeg tror filteret til steinar slår inn når han leser ordene psykologi grunnfag...:)

 
At 23 mai, 2005 09:09, Blogger Steinar said...

Ingen som kaller noen idioter her, men det jeg stilte spørsmål til i utgangspunktet var:

"Noen som har en bra encoder så jeg kan få satt sammen meningen igjen? Andre som har det slik? Har vi det best sånn? Eller bør man lære seg å ta inn ALT igjen?"

 
At 23 mai, 2005 12:34, Blogger Maria said...

I utgangspunktet så har vel ingen mennesker någengang tatt inn ALT. Filteret har vel alltid eksistert, men med så mye informasjon som e i sirkulering i samfunnet idag så virke d vel som ein kanskje bare tar inn mindre informasjon, når d muligens bare e sånn at me filtrere ut mer. Ikkje vett eg. Men d kan nok stemme at ein av og t sløves ned litt, jaffal når d e masse informasjon i omløp på ein gang. Då har jaffal eg ein tendens t å slutte å følge med på ka folk seie t meg med mindre d gjelde ein oppgave eg ska gjøre her og nå.
Ja eg tror me har det best når me filtrere ut alt d som ikkje e viktig, for ellers skulle du bli temmelig tussete i hodet, d ska eg love deg! Ellers så e dette ein veldig interessant diskusjon, men nå tror eg eg må hive meg over bøkene igjen. Har eksamen om ein uke!

 

Legg inn en kommentar

<< Home